Thursday 30 October 2014

Apakah fungsi klorofil?

Klorofil sangat baik untuk kesihatan
 manfaat klorofil

Klorofil ada dalam daun kan..?ya betul tu..tapi anda tahu apa sebenarnya fungsi klorofil ni. Sedikit perkongsian dari saya malam ni sebelum tidur. Semoga bermanfaat.


Mesti mengimbau kenangan pelajaran sains sejak bangku sekolah, klorofil berperanan dalam proses fotosintesis pada tumbuh-tumbuhan di mana fotosintesis adalah proses menyerap dan menggunakan tenaga sinaran matahari untuk mengubah karbondioksida dan air jadi karbohidrat dan oksigen.


Klorofil mempunyai banyak manfaat khususnya kepada tubuh manusia, terutama jika diamalkan dengan cara betul.




1. Detox
Klorofil bermanfaat sebagai antibiotik dan digunakan sejak zaman perang dunia, sebelum morfin ditemukan. Sehingga kini klorofil digunakan untuk program pembersih kotoran. Klorofil mendorong proses detoksifikasi, membersihkan jaringan tubuh beserta bakteria dan parasit. Klorofil mengeluarkan racun kimia sintetis, seperti boraks dan formalin. 




Molekul klorofil punya ekor hidrofobik yang masuk ke dalam hidrokarbon dinding sel tubuh dan menariknya keluar, seperti sabun melepaskan minyak dari tangan. Termasuk golongan hidrokarbon adalah pestisida, narkotika, flavor makanan, dan lain-lain.

Hati memainkan peranan penting dalam proses kimia sintesis ini yakni dengan mengeluarkannya dari aliran darah. Klorofil membantu proses yang dilakukan hati, sehingga ianya terlalu berat untuk diproses. Anda boleh cuba tips berikut: JAGA HATI ANDA

2.Meningkatkan memori
Kadar asid nukleat dan asid amino pada klorofil dapat memenuhi keperluan otak akan protein, terutama neuropeptida (bagian otak yang memproses pemikiran dan dan emosi positif).

3. Pemberi tenaga
Klorofil mampu mensintesis oksigen dan karbohidrat, sehingga dapat dijadikan sumber tenaga.

4. Pembentuk sel darah merah
Klorofil membentuk sel darah merah denga cepat. Klorofil memiliki mirip struktur dengan hemoglobin dalam darah manusia, hanya atom sentral Fe2+ pada hemoglobin diganti dengan Mg2+ pada klorofil. Kemiripan struktur dan fungsi antara klorofil dan hemoglobin menjadikan klorofil dapat digunakan sebagai zat antianemia.

5. Membantu imunisasi
Klorofil merangsang produksi sel darah putih yang bertugas melawan serangan mikroorganisme penyebab penyakit dan memperkuat sistem kekebalan tubuh dengan pasokan antitumor, antikuman, dan sebagainya, untuk mengahalang pertumbuhan bakteri, infeksi jamur, dan luka di saluran pencernaan. Antibakteria juga dapat mengatasi bau mulut, bau badan, serta mencegah. kerosakan gigi dan gusi. Daun alfalfa merupakan salah satu sumber klorofil, empat kali lebih tinggi daripada sayuran biasa. Telah banyak dilakukan kajian ilmiah tentang khasiat klorofil, di antaranya sebagai pembersih dalam tubuh, pembentuk sel darah, pengatur keseimbangan tubuh, peningkat daya tahan, serta pengganti sel yang rosak.


Wallahulam.



KESIHATAN TIADA GALANG GANTI. DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! 

Anda kini boleh membuat pembelian secara online

ESP SHAKLEE MUDAH KURUS
NAK LEBIH JIMAT?
NAK LEBIH DISKAUN?
NAK LEBIH CASH BACK?
-----> JADI AHLI SHAKLEE SEKARANG <-----

Mudah sahaja, klik link-link berikut:
DAFTAR SHAKLEE SECARA PERCUMA 


Jika anda ingin membeli produk Shaklee ataupun memerlukan COD sebarang produk Shaklee di area GOMBAK, SENTUL, SELAYANG, KEPONG, UIA, CHERAS DAN CYBERJAYA..boleh hubungi saya untuk temujanji. Jika anda tinggal di luar kawasan yang membolehkan saya COD, jangan gusar saya boleh pos ke alamat anda. Poslaju ka ada =) Yang penting rebutlah peluang untuk mendapatkan supplemen dan vitamin hebat ini HARINI!!! Konsultasi PERCUMA dan TIPS ISTIMEWA dengan setiap pembelian bersama saya SPECIAL untuk anda!

suplement4us.blogspot.com

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan, HUBUNGI:

 DHIYA HUSSIN
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
FanpageYoung & Healthy Family Store
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya



"ANDA SURIRUMAH?PELAJAR?PEKERJA TETAP MAHUPUN SEMENTARA YANG MEMERLUKAN PENDAPATAN SAMPINGAN?GEMAR ONLINE? NAK TAK SAMBIL ONLINE JA DAPAT JANA INCOME MUDAH 4-5-6 ANGKA SEBULAN? TIADA MODAL TAMBAHAN, PENDAFTARAN YANG MUDAH & TIADA AGENDA TERSEMBUNYI. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA AMAT DIPERLUKAN! JOM DAFTAR AHLI SHAKLEE SEKARANG!"

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

2 comments:

  1. paling best untuk sumber klorofil adalah alfalfa:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alfafa memang tak dapat disangkal lagi kebaikannya.

      Delete