Tuesday 26 August 2014

Banteras Masalah Keputihan Dengan Segera!

Banteras Masalah Keputihan Dengan Segera!

As salam semua. Dah last day Syawal mengingatkan diri ni tentang seseorang =) Al-fatihah buat arwah mak saya yang telah kembali ke rahmatullah pada hari terakhir Syawal 2011. Semoga diletakkan dikalangan orang beriman. Amin.

Harini saya nak share berkaitan isu yang nampak remeh tetapi kesannya amat besar kepada kita wahai kaum hawa ni. Masalah keputihan! Anda kaum wanita sudah semestinya akan mengalami masalah ini. Tidak kira la tua muda, dah berkahwin mahupun tidak. Sedar tak sedar, penjagaan diri dan juga tabiat pemakanan sebenarnya mempengaruhi masalah keputihan ini terjadi.

SET KEPUTIHAN SHAKLEE

Keputihan atau lelehan lendir yang keluar dari faraj wanita ini ada pelbagai sifatnya dan berbeza di antara seorang wanita dengan wanita yang lain. Keputihan biasanya berwarna jernih atau kelabu keputihan. Kebiasaannya jika keputihan tiada berubah warna kepada kekuningan atau kehijauan bermakna tiada jangkitan. Begitu juga jika keputihan bersifat berlendir dan tidak keras seperti susu basi atau berubah baunya kepada bau hanyir atau terdapat radang atau anda mula berasa gatal pada faraj yang menunjukkan faraj mengalami jangkitan.

Keputihan vagina (leukore atau flour albus) adalah cairan yang keluar dari vagina/faraj secara berlebihan. Dalam keadaan normal, cairan ini tidak sampai keluar tetapi jangan risau belum tentu lagi cairan yang keluar tersebut adalah penyakit ye =) Jadi, dikesempatan harini saya akan share jenis-jenis keputihan ini berdasarkan simptom-simptom yang boleh anda lihat sendiri. Gejala-gejala ini boleh anda lihat sendiri dari sifat cecair yang keluar ketika berlakunya keputihan ni. Sumber cecair boleh berasal dari vagina, cecair pangkal rahim, cecair uterus dan cecair yang berasal dari tiub falopio.

 GEJALA-GEJALA KEPUTIHAN

  • Keluar cecair berwarna jernih, berlendir banyak tetapi tidak berbau. Ini normal kerana biasanya apabila hampir haid, hormon estrogen keluar dan stress. Keputihan ketika hamil juga seringkali berlaku seperti ini.
  • Keluar cecair berwarna coklat, seperti air, sangat banyak dan lembab. Ini berkemungkinan wanita tersebut bermasalah vaginitis, servisitis, gangguan pembuluh darah pada serviks, endometriosis dan akibat rawatan radiasi ketika merawat kanser. Warna coklat ini timbul akibat pendarahan disebabkan masalah-masalah ini. Perhatian dan rawatan susulan doktor amat perlu.
  • Keluar cecair seperti susu kental, likat, sangat banyak dan berbau. Ini mungkin terjadi disebabkan radang pada serviks/pangkal rahim (servicitis) dan vagina (vaginitis).
  • Keluar cecair berwarna kelabu dengan cebissan/tompok darah, cair seperti air, sangat banyak dan berbau busuk. Berkemungkinan besar, terdapatnya ulser pada vagina, vaginitis. Ini merupakan simptom-simpton awal kanser rahim jadi segeralah dapatkan rawatan lanjut bersama doktor untuk mendapatkan kepastian dan rawatan lanjut.
  • Keluar cecair berwarna merah muda, cair, sangat banyak tetapi tidak berbau. Ini berkemungkinan telah terjadi infeksi bakteria non spesifik. Gejala ini akan timbuk jika seseorang wanita terlebih hormon estrogen. Kebiasaannya, antibiotiok akan dimulakan oleh doktor.
  • Keluar cecair putih, cair berbintik-bintik banyak, berbau hanyir dan disertai rasa nyilu atau sakit ketika membuang air kecil juga gatal di sekitar kemalua. Ini mungkin disebabkan infeksi yang disebabkan oleh opportunistic fungus/kulat. Candida albicans adalah kulat yang selalu terdapat di kemaluan wanita terutamanya wanita hamil disebabkan ketika hamil paras hormon yang tinggi menyebabkan pH di kemaluan wanita terganggu seterusnya opportunistic fungal akan mula menyerang. Masalah ini perlu rawatan anti-funga l(Fluconazole tab, Clotrimazole vaginal tab, Candid V cream) samada telan atau menggunakan pessary yang diberikan doktor.
  •  Keluar cecair berwarna kuning kehijauan, berbuih, merah,sangat banyak,gatal,berbau busuk dan terasa sakit apabila ditekan pada sekitar kemaluan diikuti kemerahan pada vagina. Ini menandakan kemungkinan telah terjadi infeksi disebabkan oleh kuman protozoa Trichomonas vaginalis.
  • Keluar cairan berwarna kuning, kental, sangat banyak, teras panas, dan gatal pada kemaluan, sakit apabila ditekan pada kawasan sekitar kemaluan, rasa nyilu/sakit ketika membuang air kecil, Ini petanda kemungkinan besar wanita tersebut mangalami jangkitan kuman yang disebabkan oleh Nisseria Gonorrhea. Antibiotik dari kumpulan penicillin kebiasaan rawatan yang akan diberikan oleh doktor.
Haa..banyak jugak kan jenis-jenis keputihan ni. Diharapkan anda mengambil berat dan memeriksa sendiri masalah anda ni ye. Saya yakin, walaupun anda mengalami keputihan biasa pun mesti anda masih berasa tidak selesa kan?Mula la kita rasa rendah diri mana tau orang dekat kita dapat bau ke. Jadi sekali lagi saya kongsikan cara-cara untuk mengurangkan masalah keputihan ini.

TIPS MENGURANGKAN MASALAH KEPUTIHAN


1) Cuba kurangkan stress yang anda hadapi dengan cara yang anda selesa. Mungkin dengan berendam
didalam air suam atau meluangkan masa untuk berurut dan bersauna di spa sekali sekala adalah cadangan terbaik buat anda!

2) Ambil Vitamin C dengan dos yang lebih tinggi dari biasa. Ketika stress, kadar penyerapan vitamin C dalam badan akan menurun secara mendadak. Vitamin C seperti yang kita tahu merupakan booster kepada immune system kita. Immune sistem yang lemah menyumbang kepada ketidakstabilan emosi juga memudahkan kita diserang kuman. Lebih lanjut mengenai vitamin C, sila baca di sini
set keputihan shakleevitamin c shaklee
3)Boleh ambil supplemen seperti alfalfa atau klorofil untuk membantu masalah keputihan. Alfalfa mempunyai antibacterial dan antifungal effect. Ianya juga pencuci darah yang agak effective. Pengambilan alfalfa sebagi diet harian daapat membantu mengurangkan masalah keputihan yang disebabkan oleh jangkitan kuman.
set keputihan shaklee

4) Guna pantyliner berherba yang dibuat dari 100% kapas. kapas dapat menyerap lendir dan cecair keputihan dengan lebih effective dari gel. Herba yang terkandung dalam pantyliner tersebut sedikit sebanyak dapat membantu mencuci dan mengurangkan kegatalan yang dihadapi wanita tadi.

5) Cuci Miss V dengan air rebusan daun sireh yang masih suam. Sireh memang diakui mempunyai kesan antibacterial dan petua ini telah diamalkan secara turun temurun oleh nenek moyang kita. Ianya juga dapat menaikkan seri wajah wanita tadi. Miss V sihat, Seri wajah juga akan meningkat!

6)Gunakan pembersih wanita yang berubat seperti Candazole v feminine hygiene

Produk Shaklee pun ada yang boleh membantu masalah ini:

AlFalfa + Sustained released Vitamin C + Garlic Complex.. Saya namakan set ni SET MISS V SIHAT =)

SEMOGA MEMBANTU!
 
Ingin jadi ahli shaklee dan ingin mengetahui cara untuk mendaftar keahlian Shaklee. Mudah sahaja, klik link-link berikut:

ANDA INGIN ORDER SEGERA SET MISS V SIHAT?

JOM ORDER ONLINE DI SINI


Dapatkan penjimatan untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli JOM DAFTAR SEKARANG! 

suplement4us.blogspot.com

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan, HUBUNGI:

 DHIYA HUSSIN
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
FanpageYoung & Healthy Family Store
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya



"ANDA GEMAR ONLINE? NAK TAK SAMBIL ONLINE JA DAPAT JANA INCOME MUDAH 4-5-6 ANGKA SEBULAN? ANDA SURIRUMAH?PELAJAR?PEKERJA TETAP MAHUPUN SEMENTARA YANG MEMERLUKAN PENDAPATAN SAMPINGAN? ANDA AMAT DIALU-ALUKAN!!! TIADA MODAL TAMBAHAN, PENDAFTARAN YANG MUDAH & TIADA AGENDA TERSEMBUNYI. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA AMAT DIPERLUKAN! JOM DAFTAR AHLI SHAKLEE SEKARANG!"

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *


4 comments: