Friday 18 July 2014

Kesan sampingan pengambilan makanan oleh ibu hamil


Selamat petang semua =)

Sebelum berbuka ni nak share tentang mengidam2 ni. Especially bagi mak buyong ni..hehe..ya la, kebiasaannya kebanyakkan wanita yang sarat hamil mengidam bermacam-macam terutamanya bab makanan.

Namun tau tak ada beberapa jenis manakan yang perlu ibu-ibu hamil elak supaya tidak terkena kesan sampingan yang boleh menjejaskan kandungan.

Apakah makanan tu???


1) Makanan mentah

Anda gemarkan makanan mentah seperti sushi? Jauhi makanan ini untuk sementara waktu. Pengambilan makanan mentah atau yang separa masak boleh menyebabkan komplikasi yang buruk seperti:

Toxoplasmosis: Penyakit yang sedibabkanolehparasit yang terdapat di dalam daging mentah dan sayur-sayuran tidak dicuci sempurna. Makanan seperti ini boleh menyebabkan jangkitan intrauterine yang serius kepada bayi.

Cirit-birit: Salmonella biasanya terdapat di dalam daging ayam dan telur yang tidak dimasak. Cirit-birit yang anda alami secara tidak langsung boleh membahayakan bayi sekiranya tidak dirawat dengan segera.

Jangkitan cacing: Pengambilan ikan mentah boleh menyebabkan jangkitan cacing. Walaupun tidak meninggalkan kesan langsung kepada bayi tetpai cacing akan memakan segala cat yang pedirlukan oleh bayi


Keguguran, kelahiran pra matang dan keracunan: Salah satu penyebabnya berpunca daripada bacteria listeria yang banyak terkandung di dalam keju yang tidak dipasteur dengan baik.

2) Vitamin A

Apa jua bentuk Vitamin A yang diambil melebihi 5000iu boleh menyebabkan kecacatan muka, kepala, jantung, dan saraf bayi. Sebagai langkah selamat, anda boleh mengambil beta karotena yang banyak terkandung dalam lobak merah. Makanan yang mengandungi banyak Vitamin A seperti hati daripada sumber haiwan heraiwan perlu dielak!


3) Telur kuning


Telur kuning yang tidak dimasak sempurna dan masih kelihatan cair biarpun sudah dimasak mungkin mengandungi salmonella. Walaupun jarang memberi kesan kepada bayi, ibu hamil mungkin mengalami muntah serius, cirit-birit, demam dan dehidrasi. Jika ingin makan telur rebus, pastikan telur itu dimasak lebih kurang tujuh minit.

4) Produk tenusu

Susu yang tidak dipasteur dan sesetengah keju boleh mengandungi bakteria listeria yang berkemungkinan menyebabkan keguguran di awal kehamilan dan kelahiran pra matang. Keju yang diyakini selamat keju keras seperti cheddar, edam dan parmesan. Begitu juga dengan mozzarella, feta, marscapone dan krim keju.

5) Kacang tanah

Inilah satu-satunya jenis kekacang yang harus dielakkan ketika hamil kerana kacang tanah boleh meningkatkan alahan pada kacang dalam kalangan bayi. Jika ahli keluarga anda mengalami masalah alahan, elakkanlah kacang tana ye =)

6) Raksa

Makanan laut seperti tuna, mackerel (kembung besar) dan beberapa jenis ikan bersaiz besar yang lain mengandungi kandungan raksa yang tinggi. Sekiranya pengambilan makanan yang megandungi raksa berlebihan, raksa boleh menyebabkan kerosakan bayi.

7) Makanan yang diproses

Salah satu makanan proses yang popular ialah sosej. Sosej berkemungkinan mengandungi kandungan nitrat dan nitrit yang tinggi. So, kurangkanlah pengambilannya.

Nampak remeh, tapi kesannya amat menakutkan bukan..? Penjagaan ibu hamil memang harus dititikberatkan agar kesihatan diri dan bayi terjamin. Encik husband, please jaga isteri kesayangan anda ye. Pastikan isteri kesayangan mengambil makanan sehat bagi ibu hamil yang menepati keperluan nutrien harian. Untuk pengambilan suppement, Set Ibu Hamil Shaklee berikut amat membantu =) InshaAllah sangat2 membantu!

harga set hamil shaklee
Set Hamil Lengkap Shaklee
1) Asid folik ~ B-complex shaklee
2) Zat besi ~ Vitalea shaklee
3) Kalsium dan vitamin D~ Ostematrix shaklee
4) Asid Lemak perlu ~ Omegaguard dan ESP shaklee
++ VIT C ~ untuk meningkatkan imun badan ibu

Ingin mendapatkan produk terlajar laris ni? Saya merupakan pengedar shaklee yang sah. Oleh itu, anda akan diajar cara pengambilan yang betul agar kandungan dan kesihatan anda terjaga. Jika anda perlukan produk dengan segera, saya merupakan pengedar sah shaklee di kawasan GOMBAK, SENTUL, SELAYANG, KEPONG, UIA, CHERAS & CYBERJAYA. 

Anda mahu jadi ahli shaklee dan ingin mengetahui cara daftar shaklee. Mudah sahaja.klik link-link berikut:

ANDA INGI DAPATKAN PRODUK SHAKLEE SECARA ONLINE?

JOM ORDER ONLINE DI  SINI

http://ow.ly/ziyu2

Dapatkan penjimatan untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli JOM DAFTAR SEKARANG! 

suplement4us.blogspot.com

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info, HUBUNGI:

 DHIYA HUSSIN
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
FB: Young & Healthy Family Store
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya


"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA AMAT DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF KAMI"


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

No comments:

Post a Comment