Saturday, 25 October 2014

Makan Selepas Bersenam?

Makan nasi lemak lepas bersenam?Oh no!

Performance drink elak dehidrasi

Selamat hari lahir!!!haha..ungkapan pertama suami tercinta harini sebaik bangun tidur. Bestnya..hehehe..sememangnya hari yang cukup indah bagi semua isteri di dunia ni jika dapat suami yang mengingati tarikh lahir isteri tau apatah lagi boleh meluangkan masa berdua. Salah satu cara mengeratkan hubungan suami isteri adalah mencari masa untuk keluar bersama berdua tau =)

"Exercise is King, Nutrition is Queen, put them together and you've got a Kingdom " -Jack LaLanne

Mentang2lah hari ni boleh keluar berdua jadi keluarlah pasal king dan queen ni. Bukan cerita pasal Romeo and Juliet pun, sebenarnya, saya nak kongsikan berkenaan makanan terbaik selepas bersenam ni.Ya la, jogging 2km lepastu singgah kedai mamak makan nasi lemak, tak pun roti canai..walaweh, penat bersenam weh!

Pernah dengar ungkapan tadi tu? Ungkapan tadi adalah dari The Godfather of Fitness yang menceritakan hubungan antara senaman atau bersukan dengan pola makan. Bersenam tanpa nutrisi yang tepat senang kata umpama bermimpi disiang hari especially jika anda sedang berusaha mendapatkan berat badan ideal. Jadi, nak kurus dengan mudah dan berkesan kan? mari kita ambik sedikit ilmu berkenaan hal ni. One more point to ponder, sebenarnya bukan saja nutrisi pemakanan harian yang harus diatur tetapi makanan yang diambil selepas senaman juga harus betul dan tepat. Nak mudah kurus kan?Let check this out =) Perkongsian ini saya perolehi daripada Majalah iSihat.

Apakah yang berlaku selepas bersenam

Bersukan atau bersenam especially sukan yang berintensiti tinggi seperti bola sepak atau bola keranjang akan menyebabkan tenaga berunsurkan glikogen digunakan dan tersimpan di dalam otot. Jika anda melakukan senaman yang melebihi 1 jam, simpanan glikogen ini akan mengosongkan simpanan glikogen yang tersedia. Badan pula berusaha untuk tambahkan semula simpanan glikogen ni. Sebab itulah, ada orang mengambil pisang selepas bersenam atau bersukan kerana pisang adalah salah satu sumber karbohidrat yang cepat diserap untuk menggantikan simpanan glikogen dalam badan. Tak suka pisang?boleh ja gantikan dengan buah-buahan yang lain.

Pada masa yang sama, otot pulak akan bertindak balas dengan latihan fizikal yang dilakukan agar menjadi lebih kuat yang akan meningkatkan keperluan protein dalam badan.Oleh sebab inilah, dicadangkan agar anda mengamalkan pengambilan susu. Sebab susu mengandungi 2 protein berkualiti tinggi iaitu whey dan kasein yang dapat membantu perkembangan otot dan keperluan protein dalam badan. Perkembangan otot ni akan membantu mengikis lebihan lemak ye. Boleh juga cuba ESP Shaklee untuk hasil yang lebih maksimum.

Apabila bersukan atau bersenam, badan akan kehilangan cairan melalui peluh. Perlu untuk memahami keperluan rehidrasi atau keseimbangan kandungan air dalam badan. Kehilangan 2 peratus cairan dalam  badan boleh menurunkan konsentrasi dan prestasi senaman. Minumlah air sekurang-kurangnya 500ml hingga 1 L air mineral bergantung kepada jenis sukan dan berat badan anda. Cairan yang hilang secara asasnya adalah 150ml setiap 15 minit melalui peluh. Pengambilan air berglukose ataupun 100% selalunya diamalkan selepas senaman bagi menggantikan cecair yang keluar dengan cepat. Pengambilan Performance Drink pun sedap =)

Ingat ye, tujuan anda bersenam akan lebih optimum jika diseimbangkan antara fizikal dan nutrisi tepat serta lengkap.

SEMOGA BERJAYA MENCAPAI BERAT BADAN IDEAL ANDA
      

KESIHATAN TIADA GALANG GANTI. DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! 

JANGAN PICIT DI BAWAH!!!

ESP SHAKLEE MUDAH KURUS
NAK LEBIH JIMAT?
NAK LEBIH DISKAUN?
NAK LEBIH CASH BACK?
-----> JADI AHLI SHAKLEE SEKARANG <-----

Mudah sahaja, klik link-link berikut:
DAFTAR SHAKLEE SECARA PERCUMA 

Jika anda ingin membeli produk Shaklee ataupun memerlukan COD sebarang produk Shaklee di area GOMBAK, SENTUL, SELAYANG, KEPONG, UIA, CHERAS DAN CYBERJAYA..boleh hubungi saya untuk temujanji. Jika anda tinggal di luar kawasan yang membolehkan saya COD, jangan gusar saya boleh pos ke alamat anda. Poslaju ka ada =) Yang penting rebutlah peluang untuk mendapatkan supplemen dan vitamin hebat ini HARINI!!! Konsultasi PERCUMA dan TIPS ISTIMEWA dengan setiap pembelian bersama saya SPECIAL untuk anda!

suplement4us.blogspot.com

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan, HUBUNGI:

 DHIYA HUSSIN
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
FanpageYoung & Healthy Family Store
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya



"ANDA SURIRUMAH?PELAJAR?PEKERJA TETAP MAHUPUN SEMENTARA YANG MEMERLUKAN PENDAPATAN SAMPINGAN?GEMAR ONLINE? NAK TAK SAMBIL ONLINE JA DAPAT JANA INCOME MUDAH 4-5-6 ANGKA SEBULAN? TIADA MODAL TAMBAHAN, PENDAFTARAN YANG MUDAH & TIADA AGENDA TERSEMBUNYI. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA AMAT DIPERLUKAN! JOM DAFTAR AHLI SHAKLEE SEKARANG!"

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

1 comment:

  1. Amalkan gaya pemakanan yang betul selepas senaman agar hasil yang diinginkan berjaya dicapai.

    ReplyDelete