Monday 1 September 2014

Kepentingan Organ Hati Manusia, Ujian Fungsi Hati

Kepentingan Organ Hati Manusia, Ujian Fungsi Hati

DTX ComplexHati adalah organ terbesar di dalam tubuh ma diserang jantung akan menyebabkan kerosakan otot atau  organ jantung. Tapi, hati walaupun terpaksa bekerja keras contohnya akibat pengambilan alkohol berlebihan masih boleh membaikinya semula. Senang faham, hati ni bekerja kuat untuk memproses makanan yang masuk dalam tubuh manusia dan  menjalankan fungsi yang kritikal. Tapi, enjin pun lama-lama kalau tidak dijaga akan rosak kan? Begitula dengan hati ni, enjin rosak boleh ganti. Tapi kalau hati  rosak, nothing can be done...

 

"Kepentingan Organ Hati"

"Ujian fungsi Hati"

Ini isi penting entry saya harini. Kepentingan organ hati dalam tubuh badan manusia adalah sangat2 BESAR dalam memastikan kelangsungan hidup. Terletak pada bahagian kanan di atas rongga perut(otot diafragma) dan mempunyai berat sekitar 2kg atau 3-5% daripada jumlah berat tubuh. Hati yang sihat berwarna merah dan kecoklatan. Walaupun percentage saiznya adalah kecil, tetapi hati yang kecil ni menjalankan fungsi yang sangat penting dalam tubuh badan kita. Kalau ginjal tidak dapat berfungsi boleh diubati dengan dialisis tetapi tidak bagi hati. Tiada lagi kaedah yang dapat dilakukan jika hati rosak.

Kepentingan organ hati ni adalah untuk:

DTX Complex

1) Meneutralkan toksik tubuh dengan menapis dulu bahan toksik yang akan ke ginjal, hati neutralkan dulu dan dibuang melalui air kencing. Jangan tak tahu ye, sebenarnya ubat juga merosakkan hati jika ianya terlalu banyak diambil atau overdose atau diamalkan pada jangka masa yang panjang contohnya panadol.

2) Regenerasi sel darah merah di mana membantu mengembalikan penguraian sel darah merah yang mengandungi hemoglobin yang telah tua dan hampir tamat jangka hayat diuraikan kepada zat besi, heam dan globin. Zat besi ini dikembalikan ke sum-sum tulang untuk pembentukan semual sel darah merah manakala globin digunakan semula bagi membentuk hemoglobin. Heam pula diuraikan kepada bilirubin dan disalurkan ke usus tetapi jika hempedu bermasalah, bilirubin ini tidak dapat disalurkan dan menyebabkan beredar dalam darah sehingga warna kekuningan kelihatan pada tubuh. Inilah gejala jaundis yang seringkali terjadi.

3) Menghasilkan cecair hempedu yang penting bagi membantu pencernaan. Lemak dan gliserol dengan bantuan cecair hempedu ini akan dikeluarkan ketika penghadaman.

4) Menghasilkan protein dan sistem imun yang bertanggungjawab bagi melawan serangan mikroorganisma penyebab penyakit

5) Tempat penyimpanan simpanan glukosa yang diperlukan ketika kekurangan glukosa. Hati yang tidak dapat berfungsi bagi fungsi ini akan menyebabkan seseorang itu menghidap kencing manis.

Apakah ujian yang dapat dijalankan untuk mengetahui tahap kesihatan hati?

Ini adalah ujian terpenting yang akan dilakukan oleh doktor jika anda jatuh sakit yang teruk. Ini kerana hati memainkan peranan yang penting dalam tubuh  badan kita. Justeru itu, mereka yang mengamalkan pengambilan sebarang pengambilan ubatan seperti ubatan tradisional, produk pelangsingan tubuh dan makanan tambahan seperti vitamin dan mineral akan disarankan untuk membuat ujian fungsi hati.

Antara ujian makmal yang boleh dilakukan terhadap darah bagi menentukan status fungsi hati bagi penentuan paras analit adalah seperti berikut :
DTX Complex
  • Protein, albumin dan globulin
  • Bilirubin
  • Enzim Alkaline Phosphatase (ALP)
  • Enzim Alanine Transaminase (ALT)
  • Enzim Aspartate Transaminase (AST)
  • Gamma-glutamyl transpeptidase (GGT)
credit to: http://www.myhealth.gov.my

Anda nak cuba DTX Complex Shaklee ni?
Boleh klik gambar di bawah ni untuk pembelian terus menggunakan kredit/debit kad anda =)

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=2f254e66097fd653a5ca4cfdb33be358


Anda mahu jadi ahli shaklee untuk menikmati semua benefit sebagai ahli dan ingin mengetahui cara daftar shaklee serta mahukan rebat bernilai RM300? Mudah sahaja hanya klik link-link ini:

Dapatkan penjimatan untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli JOM DAFTAR SEKARANG! 

suplement4us.blogspot.com

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info,hubungi:

 Dhiya Hussin
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
FB: Young & Healthy Family Store
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya

"MENCARI PENDAPATAN SAMPINGAN MELALUI ONLINE? HANYA MELALUI BLOG JUGA MAMPU MENCIPTA KEJAYAAN SEBAGAI JUTAWAN! JOM SERTAI GROUP SAYA DENGAN MENDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE. ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF KAMI"


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

2 comments: