Sunday 31 August 2014

Bolehkah ibu hamil meneruskan penyusuan anak?

Bolehkah ibu hamil meneruskan penyusuan anak?


menyusu ketika hamil
Assalamualaikum semua =) Mesti mencari-cari jawapan persoalan saya ni kan.  Ya betul, kebanyakkan kaum ibu menganggap menyusu ketika hamil harus dihentikan tatkala hamil. Tambahan lagi jika menyusukan bayi secara beriringan (tandem) iaitu menyusukan bayi yang baru dilahirkan bersama anak yang sedia ada. Sebenarnya, tanggapan begini adalah benar jika ianya memberi kemudaratan kepada bayi dalam kandungan, kepada anak sedia ada mahupun ibu hamil sendiri.
Secara jujurnya, saya juga menyusukan anak dari hamil sehinggakan melahirkan bayi pun masih meneruskan penyusuan si abang. Alhamdulillah,saya,si abang dan juga adik sihat sehingga ke hari ini. Apa yang paling penting, saya pastikan pengambilan nutrien yang cukup dan pastikan pemeriksaan antenatal dipatuhi especially nasihat doktor. Setakat saya hamil, alhamdulillah dipermudahkan.  
Mengkin ibu-ibu nak tahu apakah kemudaratan kepada ibu hamil yang menyebabkan doktor tidak menggalakkan penyusuan?

  1. Mengalami sakit perut yang terlalu kuat atau terdapat pendarahan pada vagina
  2. Pernah mengalami kelahiran anak pra matang.
  3. Pernah mengalami keguguran ketika hamil

Sebenarnya, jika seseorang ibu yang baru melahirkan anak, dan telah kedatangan darah haid maka ibu telah memasuki fasa kesuburan semula. Jadi tidak timbul isu bagaimana ibu selepas bersalin, hamil semula setelah mula bersama suami. Tetapi bagaimana nak tau kembali hamil jika masih menyusukan dan kitaran haid tidak menentu? Boleh check antara petanda-petanda kehamilan yang mungkin dapat memberikan petanda agar ibu-ibu segera berjumpa doktor untuk pengesahan dan melakukan ujian UPT serta ultrasound.

  • Berasa letih
  • Sakit pada payudara
  • Rasa loya dan muntah
  • Mengalami kekeringan susu
  • Sakit pada puting payudara secara tiba-tiba

Ibu hamil yang masih ingin meneruskan penyusuan anda jangan risau, pastikan anda mendapat nutrisi yang cukup dan rehat yang diperlukan. Risau keperluan nutrisi tidak mencukupi, pengambilan suplemen yang selamat seperti Set Hamil Shaklee mungkin dapat membantu anda. Inilah set yang saya amalkan juga almaklumla nak jugak menyusukan anak sulung saya sekurang2nya sehingga dia berumur 2 tahun. Pengambilan suplemen ini juga adalah atas nasihat doktor ye. Alhamdulillah, berkat keazaman dan doa agar dipermudahkan saya bukan sahaja mampu menyusukan anak sulung sehingga melahirkan bayi, tetapi bersama-sama menyusukan ke dua-dua hero saya pada masa yang sama. 
Wallahualam.
Anda juga mungkin meminati:
TIPS MUDAH BERSALIN
1001 KHASIAT SUSU IBU 
SET IBU MENGANDUNG 
Set Lengkap Ibu Menyusu Terlajak Laris
Perlukah Vitamin & Supplemen Untuk Ibu Hamil? 


Ingin jadi ahli shaklee dan ingin mengetahui cara untuk mendaftar keahlian Shaklee. Mudah sahaja, klik link-link berikut:


INGINKAN MENDAPATKAN SET HAMIL SHAKLEE SECARA ONLINE????

KLIK DI  SINI

KESAN SAMPINGAN SHAKLEE




 



Dapatkan penjimatan untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli  

suplement4us.blogspot.com

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info, HUBUNGI:

 DHIYA HUSSIN
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya




"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEEHUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA DIPERLUKAN! ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF KAMI"


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

No comments:

Post a Comment