Sunday 21 September 2014

Alfafa atau Spirulina? ~ Part 1

Alfafa atau Spirulina? ~ Part 1


alfafa shaklee

Alfalfa atau nama saintifiknya Medicago sativa merupakan tanaman herba yang berketinggian 30-120 cm dan akarnya mampu mencapai sehingga 2-4 meter. Mampu hidup sehingga 30 tahun, alfalfa kaya dengan pelbagai zat gizi dan mempunyai kandungan klorofil yang sangat tinggi.

Tanaman alfalfa secara kormesial tidak dibudayakan lagi di Malaysia, namun produknya banyak dijual di pasaran dalam bentuk suplemen. Salah satunya Alfafa Complex Shaklee. Alfalfa sebenarnya sesuai tumbuh di pelbagai jenis iklim oleh kerana kemampuan adaptasinya yang cukup baik. Amerika Syarikat kini merupakan pengeluar UTAMA alfalfa terbesar selain turut ditanam di Eropah, Australia, Amerika Selatan, Afrika Selatan, Cina, dan Timur Tengah.

testimoni alfafa shaklee
Kajian secara intensif terhadap alfafa telah banyak dijalankan dan didapati seluruh bahagian alfafa ini mampu berfungsi untuk tubuh badan seperti: saponin, sterol, flavonoid, kumarin, alkaloid, vitamin, asid amino, gula, protein, mineral, dan komponen gizi lainnya. Mengandungi  serat (dietary fiber) dalam jumlah cukup banyak dan dapat berfungsi sebagai antikolesterol. Alfafa juga mempunyai kandungan kalsium, klorofil, karoten, dan vitamin K yang cukup tinggi, menjadikan alfafa sebagai salah satu suplemen yang diminati.



Apa lagi rahsia khasiat alfafa yang anda harus tahu??? Alfafa memiliki kandungan vitamin dan mineral cukup lengkap. Vitamin yang terkandung dalam alfafa adalah: vitamin A, thiamin (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niasin (vitamin B3), vitamin B5, vitamin B6, vitamin C, vitamin K, dan asid folat. Jumlah vitamin dan mineral per 100g alfafa dapat dilihat seperti Jadual berikut.


Kandungan gizi per 100 gram Alfalfa
Zat Gizi
Kadar
Tenaga
23 kkal
Jumlah Karbohidrat
2.1 g
Serat
2.9 g
Jumlah Lemak
0.7 g
Protein
4.0 g
Vitamin A
155 IU
Vitamin C
8.2 mg
Vitamin K
30.5 mg
Asid folat
36 mkg
sumber: www.nutritiondata.com

Tahukah anda, seluruh tumbuhan hijau mengandung vitamin K! Namun, kandungan vitamin K dalam 100 gram alfalfa adalah cukup tinggi kerana ianya dapat memenuhi 38% dari keperluan keseluruhan tubuh dalam sehari. Hal ini dapat menjadikan alfalfa sebagai salah satu sumber terbaik vitamin K bagi tubuh.


**INFO PENTING**

Vitamin K sangat penting untuk pembentukan protein dan penggumpalan darah ketika terjadinya luka. Vitamin K juga dapat berfungsi sebagai zat antihemolitik yakni ketika terjadi perdarahan khususnya bagi mereke yang sedang melakukan terapi antibiotik dan bagi penderita Diarrhea kronik.


TAPI!!!!!

Kena ingat ye, kalau kita makan tak jaga, tak bersenam kita akan gemuk kan? Samala jugak dengan pengambilan alfafa ni. Jika diambil berlebihan dan melebihi dos akan menyebabkan kesan buruk bagi tubuh. Pengambilan yang berlebihan mengakibatkan lelah yang luar biasa. Begitu juga bagi mereka yang berpenyakit lupus (systemic lupus erythematosus) kerana mengandungi asid amino beracun L-canavanine yang boleh mengakibatkan lupus-like syndrome.

Nak tau mengenai spirulina???Jom KLIK DISINI: Alfafa atau Spirulina? ~ Part 2

Tak sabar untuk mendapatkan khasiat Alfafa ni? Jom dapatkan 1001 khasiat alfafa sekarang! 

KLIK DI  SINI

KESAN SAMPINGAN SHAKLEE

NAK LEBIH JIMAT?
NAK LEBIH DISKAUN?
NAK LEBIH CASH BACK?
-----> JADI AHLI SHAKLEE SEKARANG <-----

Mudah sahaja, klik link-link berikut:


"SHARING  IS CARING"



Truly, Dhiya Hussin sms /whatsapp : 012-5572559 (SID:1076601)EMAIL : suplement4us@gmail.com 

FB fanpage : Young & Healthy Family Store




"ANDA SEDANG MENCARI INCOME LEBIH? TAK MEMPUNYAI INCOME YANG TETAP? SURI RUMAH SEPENUH MASA? NAK TAK HANYA DI RUMAH ANDA BOLEH DAPAT GAJI SEPERTI CEO? JOM SERTAI KELUARGA PENGEDAR SHAKLEE..IMPIAN ANDA AKAN MENJADI KENYATAAN!"
 
 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

No comments:

Post a Comment