Saturday 4 October 2014

Persiapan Menyambut Raya Aidiladha│Menu hari raya│Resepi lontong special ayahanda

Persiapan Menyambut Raya Aidiladha│Menu hari raya│Resepi lontong special ayahanda

resepi lontong
My favorite dish ever!

Ketupat..Lontong..Rendang..ni antara menu pagi raya besok..malam ni sediakan bahan-bahan untuk dimasak besok ni..haa..apa pula menu raya anda?.saya pulang ke kampong di aloq staq semestinya ketupat beras, rendang daging dan ayam masak merah menjadi menu utama..special menu tambahan dari abah yang disayangi, lontong!memang marvelous!Bonus lagi, pulang pula ke rumah mertua di perlis..ada pula ketupat pulut dan nasi tomato..memang mudah berat naik bila tiba hari raya..memang tak sabar nak tunggu besok ni =) Apa-pun, jangan dilupakan amalan berkorban ye.

Harini saya ingin berkongsi menu lontong favorite saya ni. Yang paling special ianya adalah resepi istimewa my beloved dad. Kenapa special? Sebab ada rahsia mengapa rasa lontong abah saya tak sama dengan lontong yang saya buat sendiri. Jom, hanya untuk pembaca blog saya: LONTONG SPECIAL AYAHANDA

Bahan-bahan penting untuk menghasilkan lontong ni adalah..
resepi lontong

¼ bji kubis
1 batang karot
6 batang kacang panjang
2 biji terung panjang
1 biji kentang
2 keping fucuk – rendam dan potong kecil
1 ikat soo hoon – rendam dan potong kecil
1 keping tempe – potong dadu besar dan goring
2 keping tauhu – potong kecil dan goring
2 batang cili merah – hiris
2 batang serai – ketuk
1 cawan udang hidup – buang kulit
2 kotak santan – lebih baik santan asli =)
Garam secukup rasa

Bahan untuk blender…
8 ulas bawang merah
1 inci kunyit hidup
2 sudu besar udang kering

Mula untuk masak…

Bahan kisar ditumis kemudiannya dimasak bersama santan cair dan serai sehingga mendidih. RAHSIA terletak di sini..masukkan sedikit belacan ye. Disebabkan saya tidak meletakkan belacan dalam masaka saya patutlah tak sesedap lontong abah hehe..Ok, bila dah mendidih baru pmasukkan udang diikuti dengan sayur jenis keras sehingga sedikit lembut. Kemudian, masukkan santan pekat dan tauhu kering, cili merah serta garam. Sesuaikan ikut kepekatan dan citarasa anda.

Tutup api dan sedia untuk dihidangkan! Lontong ni the best makan bersama nasi impit atau ketupat bersama telur rebus, kuah kacang atau sambal tumis.

SELAMAT MEMASAK DAN SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA MAAF ZAHIR BATIN

KESIHATAN TIADA GALANG GANTI. DAPATKAN KUALITI KESIHATAN YANG LEBIH BAIK DENGAN SHAKLEE! SEBARANG PERTANYAAN, BOLEH HUBUNGI SAYA

 DHIYA HUSSIN
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
FanpageYoung & Healthy Family Store
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya

Jika anda ingin membeli produk Shaklee ataupun memerlukan COD sebarang produk Shaklee di area GOMBAK, SENTUL, SELAYANG, KEPONG, UIA, CHERAS DAN CYBERJAYA..boleh hubungi saya untuk temujanji. Jika anda tinggal di luar kawasan yang membolehkan saya COD, jangan gusar saya boleh pos ke alamat anda. Poslaju kan ada =) Yang penting rebutlah peluang untuk mendapatkan supplemen dan vitamin hebat ini HARINI!!!

 

Konsultasi PERCUMA dan TIPS ISTIMEWA dengan setiap pembelian bersama saya SPECIAL untuk anda!

CUBA PICIT DI BAWAH NI APA JADI...?

ESP SHAKLEE MUDAH KURUS

NAK LEBIH JIMAT?
NAK LEBIH DISKAUN?
NAK LEBIH CASH BACK?
-----> JADI AHLI SHAKLEE SEKARANG <-----

Mudah sahaja, klik link-link berikut:

"ANDA SURIRUMAH?PELAJAR?PEKERJA TETAP MAHUPUN SEMENTARA YANG MEMERLUKAN PENDAPATAN SAMPINGAN?GEMAR ONLINE? NAK TAK SAMBIL ONLINE JA DAPAT JANA INCOME MUDAH 4-5-6 ANGKA SEBULAN? TIADA MODAL TAMBAHAN, PENDAFTARAN YANG MUDAH & TIADA AGENDA TERSEMBUNYI. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA AMAT DIPERLUKAN! JOM DAFTAR AHLI SHAKLEE SEKARANG!"

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

No comments:

Post a Comment