Tuesday 30 September 2014

Sakit Hatikah atau Rosak Hatikah?

Sakit Hatikah atau Rosak Hatikah?


Salam sayang buat pembaca blog saya harini =) Orang kata, kalau sakit hati secara emosi boleh diubati dengan menenangkan diri dan mengingati Allah. Tapi kalau sakit organ hati?Jika tidak dicegah dari awal boleh memudaratkan kehidupan kita nanti!

 

Seperti yang telah kita pelajari dibangku sekolah lagi, hati memainkan berbagai fungsi dan memainkan peranan penting dalam proses metabolisme tubuh manusia. Merupakan organ tubuh manusia yang terbesar, hati berwarna merah dan kecoklatan dan memiliki berat sekitar 1.4kg untuk ukuran manusia normal.

Fungsi Hati Manusia


Hati berada pada bahagian atas rongga abdominal yang letaknya di sebelah kanan dan dibawah diafragma. Hati juga terletak hampir keseluruhan bahagian hypocondrium dan sebahagiannya lagi terletak di epigastrium abdomen.

Fungsi PENTING hati adalah:



1. Membantu proses metabolisme dalam tubuh

Fungsi ini amat penting untuk mengawal paras gula darah. Hati bertugas sebagai pengubah kadar gula darah yang tinggi menjadi glikogen. Hal ini dilakukan oleh hati ketika kadar gula darah tinggi. Glikogen merupakan pemberi gula darah ketika gula darah kita menurun sehingga kadang-kala hati berperanan sebagai penstabil gula darah kita. Selain itu juga hati membantu proses metabolisme protein, lemak dan juga karbohidrat.

2. Pembantu proses regulasi

Hati bertindak sebagai pengatur komposisi darah yang ada dalam tubuh manusia yang meliputi gula, protein, lemak dan unsur lainnya. Hati juga berfungsi membuang zat bilirubbin yang boleh menyebabkan tubuh menjadi kuning jika terlalu banyak zat ini oleh karena itu zat bilirubbin ini mesti dibuang.

3. Membantu proses detoksifikasi tubuh

Darah dibersihkan dari zat- zat yang tidak penting seperti zat kimia dari ubat- ubatan yang berbahaya bagi tubuh dan dibuang melalui proses pembuangan. Sehingga darah yang akan dialirkan ke seluruh tubuh adalah darah yang bersih dari zat-zat berbahaya tersebut. Bagi wanita, hati mereka bukan sahaja memainkan peranan yang penting kepada tubuh namun hati juga mampu bertindak sebagai indera tambahan dimana wanita mampu merasakan jika terjadi sesuatu hal pada dirinya atau disekitarnya.
Kerapkali penyakit yang dikaitkan dengan hati adalah seperti hati membengkak, hepatitis A/B/C. Jika anda merasakan tidak selesa dibahagian hati atau berasa sakit ketika ditekan, ELOK anda ke klinik berdekatan untuk mendapatkan rawatan lanjut!
hepatitis
Antara penyakit berpunca dari hati yang rosak

Tahukah anda, apakah faktor yang menyebabkan organ hati manusia mengalami masalah?
1)Tidur terlalu lewat dan bangun terlalu lewat adalah punca utama.
2)Tidak membuang air kecil pada waktu pagi.
3) Terlalu banyak makan.
4)Tidak mengambil sarapan pagi.
5)Pengambilan ubat-ubatan yang terlalu banyak.
6)Pengambilan terlalu banyak bahan pengawet, aditif, pewarna makanan,dan pemanis tiruan.
7)Pengambilan minyak masak yang tidak sihat. Sebanyak mungkin mengurangkan penggunaan minyak masak apabila menggoreng, yang termasuk juga minyak masak terbaik seperti minyak zaitun. Jangan mengambil makanan goreng apabila anda letih, kecuali tubuh adalah bersesuaian.
8)Memakan mentah (kerap dilakukan) makanan juga menambah beban hati.
9)Sayur-sayuran goreng harus dimakan pada satu masa,tidak perlu disimpan.

Selain itu, pengambilan suplemen yang selamat dan semulajadi juga diperlukan dan akan disarankan untuk kembali mendapatkan kesihatan hati yang baik agar fungsi penting ini dapat berjalan seperti sedia kala.

Shaklee menawarkan rangkaian suplemen kesihatan berikut, sesuai untuk anda!

hati bengkak kembali sihat



NAK DAPATKAN SET HATI SIHAT ATAU PRODUK SHAKLEE LAIN SECARA ONLINE????

JOM KLIK DI  SINI

KESAN SAMPINGAN SHAKLEE

NAK LEBIH JIMAT?
NAK LEBIH DISKAUN?
NAK LEBIH CASH BACK?
-----> JADI AHLI SHAKLEE SEKARANG <-----

Mudah sahaja, klik link-link berikut:


"SHARING  IS CARING"



Truly, Dhiya Hussin sms /whatsapp : 012-5572559 (SID:1076601)EMAIL : suplement4us@gmail.com 

FB fanpage : Young & Healthy Family Store



ANDA PEMINAT SETIA SHAKLEE TETAPI TIDAK MENDAFTAR SEBAGAI AHLI?TAHUKAH BAHAWA ANDA LAYAK UNTUK MENDAPAT CASH BONUS BULANAN SETIAP KALI ANDA MEMBELI PRODUK-PRODUK SHALEE? SECARA AUTOMATIK, ANDA JUGA BERPELUANG UNTUK MENJANA 4-5 ANGKA SEBULAN MELALUI ONLINE? JOM SERTAI SHAKLEE BERSAMA SAYA SEKARANG!!!

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

2 comments:

  1. penyakit hati menyebabkan ramai yang meniggal.. Kesihatan adalah satu nikmat yang perlu dijaga

    ReplyDelete