Tuesday 19 August 2014

Si Manja Sembelit Teruk?

Si Manja Sembelit Teruk?


meal shakes shaklee

Assalamualaikum semua… entry khas untuk si manja anda harini..Kenapa buah-buahan menjadi pilihan terbaik untuk anak anda? LET CHECK THIS OUT! =)
Buah-buahan mengandungi banyak khasiat se­perti vitamin A, B, C, E, kalsium dan pelbagai mineral yang bukan saja sesuai untuk orang dewasa, malah ia juga boleh dimasukkan ke dalam hidangan harian kanak-kanak dan bayi. Oleh itu, mama dan ayah sekalian..didiklah anak anda untuk makan buah-buahan ye..

Jom harini saya kongsikan info berkaitan buah yang mama dan ayah mungkin dapat manfaatkan untuk kanak-kanak dan bayi kerana memiliki kandungan gizi yang dapat mempercepatkan pertumbuhan mental dan fizikal mereka...

1) Pisang 

Buah ini sangat akrab dalam kehidupan rakyat Malaysia. Selain harganya yang murah, ia juga memiliki kandungan gizi yang baik. Isinya yang lembut mudah dihadam dan sesuai dijadikan makanan sampingan selain susu ibu. Pisang kaya serat, B2, B6 dan vitamin C, zat besi, magnesium, kalsium, selenium dan mineral. Pengambilan pisang sebagai makanan harian akan menghindarkan daripada masalah tekanan darah tinggi apabila dewasa. Namun pengambilan berlebihan akan menyebabkan sembelit. Untuk sajian, kupas kulit pisang, lenyek sedikit dan boleh terus disuap kepada bayi. Ia juga boleh juga dijadikan puri pisang.


2)Betik 
Buah tropika berbentuk lonjong ini boleh dimakan ketika bayi berusia tujuh bulan ke atas. Buah ini kaya kandungan vitamin A, B1, B2, vitamin C dan vitamin E yang baik untuk kulit. Selain itu, kandungan serat dan kandungan enzim papain yang ada dalam betik sangat bagus untuk pencernaan serta berupaya mengatasi masalah sembelit.  Namun buah ini tidak disarankan sebagai buah pertama yang perlu diambil oleh bayi ok! Ada baiknya bayi diperkenalkan dengan buah yang lebih mudah dicerna terlebih dulu. 

3) Pir 

I love it! Buah ini memiliki rasa yang sangat manis dengan kandungan gula fruktosa dan glukosa. Selain itu, pir juga kaya vitamin A, B, C, kalium dan kalsium. Pir termasuk buah yang rendah sodium dan tidak mengandung lemak jahat. Buah ini juga bermanfaat untuk mengatasi sembelit pada bayi. Anda boleh berikan dalam bentuk jus atau dibuat puri. 

4) Epal 

Epal sangat baik untuk kanak-kanak mahupun bayi anda! Kandungan serat serta zat penting seperti antioksidan, vitamin A, C, E, folat, mineral kalium, kalsium, fosfor dan mineral lainnya juga sangat penting untuk tubuh mereka. Buah ini boleh mula diberikan kepada bayi berusia enam bulan ke atas dalam bentuk jus atau potongan kecil serta dibuat puri.

5)Avokado

Avocado mungkin tidak sepopular buah-buahan import lain seperti epal atau kiwi yang sudah lama berada di pasaran negara ini.  Bukan sahaja sedap dimakan begitu sahaja malah boleh dipelbagaikan cara masaknya seperti snek, salad, pencuci mulut atau sup.  Avocado bukan sahaja rendah kandungan gula dan tiada garam tetapi kaya dengan vitamin iaitu C, E dan K. Selain itu ia juga mengandungi antioksida dan potasium untuk mengelak daripada penyakit radang sendi dan kandungan asid foliknya pula dapat mengelak serangan jantung dan kanser. Avokado memiliki kandungan lemak yang baik untuk pertumbuhan sel otak bayi. Buah ini sesuai diberikan kepada bayi berusia enam bulan ke atas dengan cara dihancurkan atau dicampur dengan buah lain seperti pir dan pisang, lalu ditambah sedikit susu.


6) Labu kuning 

Buah berwarna kuning ini, kaya dengan serat sehingga mampu membantu kanak-kanak mahupun bayi membuang air besar secara teratur. Walaupun kelihatan keras, buah menjalar ini memiliki tekstur yang lembut sehingga mudah dicerna oleh bayi. Buah labu kaya beta karoten yang baik untuk menurunkan risiko kanser dan jantung. Selain itu, buah ini juga banyak mengandungi vitamin A, C, K, zat besi, protein yang baik untuk pertumbuhan tubuh bayi. Buah ini dapat diberikan kepada bayi berusia enam bulan ke atas. Ia boleh diberikan dalam bentuk bubur, dikukus lalu dikisar halus. 
Jangan tambahkan gula dalam masakan kerana rasa labu kuning sudah cukup manis untuk bayi anda. Untuk kanak-kanak labu kuning berkesan digunakan untuk menambah selera makan dan sebagai ubat cacing. 
Namun begitu, terdapat beberapa jenis buah-buahan yang harus dielakkan agar tidak memudaratkan mereka. Antaranya adalah...

ELAKKAN!!!
• Buah yang ­banyak mengandung serat seperti durian belanda dan buah lain yang seratnya panjang dan susah dicerna.
• Buah yang rasa­nya terlalu masam seperti strawberi atau anggur kerana boleh menyebabkan bayi sakit perut kerana sistem pencernaan masih belum sempurna. 

• Buah mengandung asid seperti durian, nangka dan cempedak. Namun boleh diberikan selepas anak berusia 18 bulan.
Kadangkala, sebagai ibu bapa disebabkan sibuk dek tugasan seharian..kita juga terlepas untuk memastikan anak-anak daripada memperolehi 2-4 hidangan buah-buahan dalam gizi seimbang mereka. Oleh itu, Shaklee amat prihatin akan keperluan untuk memenuhi gizi seimbang ini. Bukan sahaja kepada anak-anak, anda malah seisi keluarga juga dapat memanfaatkannya juga!

Dengan gaya hidup yang lasak dan sentiasa berlari aktif, anak anda harus dibekalkan makanan yang seimbang. Sebab itu, Shaklee telah menghasilkan pilihan makanan yang baik untuk anak anda bukan sahaja selamat dan semulajadi, ianya adalah rendah lemak dan rendah glisemik.

MEAL SHAKES SHAKLEE adalah jawapannya!
ANAK SEMBELIT TERUK
MealShakes Shaklee menyediakan hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisinya mudah diserap untuk kegunaan seharian. Ia diperbuat daripada bahan semulajadi – buah-buahan, sayur-sayuran, lactabumin (sejenis susu) dan lain-lain. Lactabumin adalah bahan terbaik dan mengandungi organisma protein yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh dari BAYI hingga ke ORANG DEWASA!

Oleh itu, Meal Shakes Shaklee harus menjadi senarai makanan penting dalam menu harian anda seisi KELUARGA!


ANAK ANDA SEMBELIT

Apakah manfaat pengambilan Meal Shakes?

  • Memberikan 19 vitamin & mineral penting sebagai asas nutrient untuk kanak-kanak yang sedang membesar dan remaja untuk kekal sihat dan kuat 
  • Merupakan sumber pemakanan serat Dan protein TERBAIK! 
  • Sangat-sangat KAYA dengan sumber kalsium
  • Kandungan indeks glisemik yang rendah!
  • Membantu tumbesaran kerana mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk membesar 
  • Membantu detoksifikasi kerana kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus

TESTIMONI IBU-IBU YANG BERPUAS HATI DENGAN PENGAMBILAN MEAL SHAKES UNTUK ANAK MEREKA:

1) Anak tidak lagi sembelit


2) Selera anak bertambah
ANAK SELERA MAKAN


3) Anak cerdas dan cergas
ANAK SEMBELIT TERUK


CADANGAN PENGAMBILAN :

Kanak-kanak : Setengah sudu teh sehari untuk kanak-kanak berumur setahun ke 3tahun. Selepas 3 tahun boleh diberikan satu sudu teh sehari. Dibancuh ke dalam minuman mereka. Jangan gunakan air panas mendidih. Beri anak minum air yang banyak untuk elak sembelit.

Dewasa: Sehari tidak lebih 4 sudu besar. Sekali bancuh 1-2 sudu besar bancuh bersama minuman kegemaran/ESP/PD

INGIN ORDER SENDIRI MEAL SHAKES ANDA?

JOM ORDER ONLINE DI SINI


ANAK SEMBELIT TERUK

NAK LEBIH JIMAT?
NAK LEBIH DISKAUN?
NAK LEBIH CASH BACK?
-----> JADI AHLI SHAKLEE SEKARANG <-----

Mudah sahaja, klik link-link berikut:

suplement4us.blogspot.com

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan, HUBUNGI:

 DHIYA HUSSIN
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
FanpageYoung & Healthy Family Store
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya



"ANDA GEMAR ONLINE? NAK TAK SAMBIL ONLINE JA DAPAT JANA INCOME MUDAH 4-5-6 ANGKA SEBULAN? ANDA SURIRUMAH?PELAJAR?PEKERJA TETAP MAHUPUN SEMENTARA YANG MEMERLUKAN PENDAPATAN SAMPINGAN? ANDA AMAT DIALU-ALUKAN!!! TIADA MODAL TAMBAHAN, PENDAFTARAN YANG MUDAH & TIADA AGENDA TERSEMBUNYI. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA AMAT DIPERLUKAN! JOM DAFTAR AHLI SHAKLEE SEKARANG!"

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *
 

4 comments:

  1. Ya meal shakes pilihan terbaik:)

    www.mummy-ariana.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Kesian tgk bdk2 yg kene sembelit..

    bondaseri.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. apatah lagi kalau seorang ibu, tak boleh duduk.

      Delete