Wednesday 18 June 2014

VITAMIN SINTETIK KE VITAMIN SEMULAJADI NI?│CARA MENGENALI VITAMIN

Vitamin Sintetik ke Vitamin Semulajadi ni?│ Cara Mengenali Vitamin

Selamat petang everyone =)

Sibuk melayan anak di rumah? atau baru nak lunch? apa2pun relax and be cool ok..=)

Sedikit sharing harini adalah berkenaan vitamin. Apakah pilihan anda ye? VITAMIN SINTETIK atau VITAMIN SEMULAJADI? anda tahu tak apa beza vitamin ni?Jangan hentam keromo je ye.. Apa2pun, pilihan dhiya kini adalah vitamin semulajadi. SHAKLEE pilihan kalbu.." kenapa perlu pilih yang organik? jom baca...semoga memberi banyak pencerahan untuk pembaca sekalian.

VITAMIN SINTETIK VS VITAMIN SEMULAJADI?

BAGAIMAN NAK TAHU?

Perbezaan antara Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi

1. CARA PENGHASILAN

Vitamin sintetik dihasilkan dari kombinasi bahan kimia yang mempunyai ciri2 seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. Contohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul2 karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa2 bahan bagi menghasilkan asid askorbik. Dengan kemajuan sains & teknologi sekarang, untuk menghasilkan vitamin sintetik seperti ini adalah tidak mustahil. 

Vitamin semulajadi, nama pun semulajadi sudah semestinya dihasilkan menggunakan 2 bahan yang bahan2 semulajadi yg hanya mengambil bahan utamanya shja & menyingkirkan fiber. Contohnya, kalau nak menghasilkan vitamin c, buah oren hanya diambil jusnya dan seratnya dibuang. Jadi memang secara aslinya diekstrak dari buah oren itu sahaja tanpa tambah apa2 bahan sampingan =)

2.KESAN/KESERASIAN KEPADA BADAN

Off course lah vitamin semulajadi lebih serasi dgn badan kita. Kenapa pulak? Ya la, ianya  dihasilkan daripada bahan2 yg kita makan dalam menu seharian. Oleh itu, ia dpt bertindak balas dgn baik malah dpt memberi kesan yg lebih efekftif. Berbanding vitamin sintetik, ia dihasilkan drpd bukan bahan semulajadi.  Janganlah terkejut jika ada sesetengah vitamin spt vitamin B complex dihasilkan drpd tar yg digunakan utk menurap jalan. Ok, sekarang cuba tengok tok, tokwan kita di kampung. Ubat2 diorang kan hanya pokok2 di kampung yang semestinya semulajadi dan tidak tercemar. Jadi itulah sebabnya tok dhiya sekarang ni masih sihat walaupun sudah hampir 70 tahun tau =) Bukti memang di depan mata & nyata ni.

3.HARGA

Soalan cepu emas ni..sudah tentulah harga yang semulajadi lebih mahal padan la dgn kelebihannya. Ianya memerlukan penyediaan yang teliti agar kualiti dan ciri2 nutrien tidak tergugat. Apa2pun, anda pilih anda yang akan rasa kesannya =)

4.KESAN JANGKA MASA PANJANG

Vitamin semulajadi terutamanya tidak mendatangkan kesan sampingan kerana penghasilan dari bahan2 semulajadi). Namun  begitu, Vitamin sintetik mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan2 yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya.


Bagaimana pula nak mengenali Vitamin Semulajadi atau Vitamin Sintetik ni???
Adakah vitamin ini sintetik atau semulajadi?


1) Cari perkatann 100% semulajadi atau SEMULAJADI@NATURAL pada label produk. Sesetengah vitamin sintetik hanya meletakkan 100% semulajadi sahaja kerana kandungan vitamin mengandungi beberapa % sahaja bahan semulajadi



2) Cari sumber vitamin pada produk. Jika ianya hanya menceritakan tentang Vitamin itu sahaja, ianya Vitamin Sintetik. Macamana tu? Ok, contohnya macamni..Produk Vitamin D tapi ingredient pun letak daripada Vitamin D. Vitamin semulajadi akan menyatakan Vitamin D daripada sumber mana.



3) Cari perkataan yang berakhir dengan "ate" dan "ide". Jika ada, ianya adalah vitamin sintetik dimana pengeluar menggunakan bahan sintetik untuk  meningkatkan kestabilan dan vitamin atau mineral. Contohnya: Asetate, Bitarte, Chloride, Gloconate, Hidrocloride dan lain2.



4) Cari perkataan "dl" pada produk. Jika ada,ianya adalah vitamin sintetik. Contohnya: dl-alpha thocopherol acetate, dl-alpha tocopherol dalam Vitamin E sintetik.



5) Lihat pada kepekatan atau dos. Vitamin sintetik selalunya pada kepekatan dan dos yang tinggi.



6) Lihat pada bahan2 lain & OTHER INGREDIENT. Vitamin sintetik mengandungi bahan perisa, pewarna dan bahan2 lain yang tidak dikenali.



7) Cari label yang menunjukkan vitamin itu adalah foods atau herbs. Pengeluar vitamin sintetik tidak akan mendedahkan apa2 disinin



8) Cari silika gel dalam botol.

Ini paling obvious. Kalau ada, memang SAHLA vitamin sintetik! Vitamin sintetik tidak mampu mengekalkan kelembapannya sendiri.


JADI, MULAI HARI INI BERTUKAR KEPADA VITAMIN SEMULAJADI YE. ORANG KATA TAK TAHU BOLEH DIMAAFKAN, TAPI KALAU DAH TAHU TAPI BUAT2 TAK TAHU ITU TIDAK BOLEH DIMAAFKAN. TEPUK DADA TANYA HATI =)



Nak tahu info lanjut atau sertai Shaklee bersama dhiya? Jangan malu2 untuk bertanya dhiya ye..call/sms/whatsapp 012-5572559 atau email: suplement4us@gmail.com



Semoga memberi manfaat buat semua..Wsalam...=)



Anda mahu jadi ahli shaklee dan ingin mengetahui cara daftar shaklee. Mudah sahaja salah satu link berikut:

ANDA INGI DAPATKAN PRODUK SHAKLEE SECARA ONLINE?

JOM ORDER ONLINE DI  SINI

http://ow.ly/yNCgn

Dapatkan penjimatan untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli JOM DAFTAR SEKARANG! 

suplement4us.blogspot.com

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info, HUBUNGI:

 DHIYA HUSSIN
call/sms/whatsapp 012-5572559
email:suplement4us@gmail.com
FB: Young & Healthy Family Store
COD :: Gombak, Batu Caves, Sentul, Selayang, Kepong, UIA, Cheras & Cyberjaya


"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF KAMI"


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

1 comment:

  1. semua vitamin tak sama sebab ada yang sintetik, semulajadi, organik. dan tak semua yang organik tu semulajadi. so nak kena selidik dulu sebelum membeli.

    Ketahui 10 Sebab Kenapa Patut Beri Anak Meal Shakes

    ReplyDelete