Thursday 18 September 2014

Perlukah ambik supplemen ni???

Perlukah ambik supplemen?


Assalamualaikum semua..

Harini ingat nak kongsi berkenaan pengambilan supplemen. Maklumat yang saya ada search ni mungkin dapat menambahkan maklumat untuk manfaat kita bersama..

Suplemen ini sebenarnya merupakan makanan tambahan bukannya sebagai makanan gantian kepada pemakanan seharian sebagaimana tanggapan individu selama ini. Ianya amat diperlukan oleh mereka yang sedang pulih dari kesakitan dan juga ingin mendapatkan kesihatan optimum!

Suplemen dietary berfungsi untuk membantu mempertingkatkan sistem imun, kebolehan detokfikasi serta pengawalan organ-organ. Ianya boleh didapati dalam bentuk minuman atau makanan dan boleh wujud dalam bentuk sama ada vitamin, mineral, herba atau tumbuhan lain, atau komponen dalam makanan yang kita makan setiap hari. Ia juga boleh wujud dalam bentuk pil, kapsul, cecair, atau tablet.

Kita seharusnya memilih suplemen yang terhasil daripada bahan-bahan organik dan semula jadi yang tiada tambahan bahan kimia selain halal. Ambil suplemen tersebut tidak melebihi dos dan mengikut kepada keperluan nutrisi harian. Paling penting mesti pastikan suplemen tersebut diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Tapi..kenapa ramai sangat sekarang yang promote ambik suplemen itu ini???

Sebenarnya, jika anda mempunyai masalah-masalah berikut, pengambilan suplemen adalah perlu bagi anda. Kenapa pulak??? SEBABNYA..Preventation is better than cure”


Sebab Kenapa Perlu Ambil Supplemen / Vitamin
1. Tidak dapat memenuhui piramid makanan atau makanan seimbang.
2. Bermasalah penghadaman
3. Pengambilan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan pada hati dan pankreas iaitu organ yang penting dalam proses penghadaman dan metabolisma. 
4. PerokokAmalan merokok boleh menyebabkan iritasi pada saluran penghadaman dan meningkatkan keperluan badan terhadap Vitamin C yang juga penting dalam fungsi sistem imun.
5. Mengamalkan fad Diet -Diet ganjil yang tidak mengandungi semua kumpulan makanan.
6. Gemar akan makanan diproses (dalam tin). Pemprosesan makanan yang bertujuan meningkatkan jangkamasa penyimpanan boleh menyebabkan kandungan nutrien berkurangan atau hilang sama sekali.
7. Suka makanan segera yang tinggi kandungan karbohidrat, gula dan garam meningkatkan keperluan badan terhadap Vitamin B bagi memproses makanan tersebut.
8. Alahan Makanan. Mereka yang alah terhadap gluten atau laktosa boleh mengalami kekurangan sumber nutrisi diet yang penting seperti thiamine, riboflavin dan kalsium
9. Kemalangan dan Penyakit. Luka terbakar menyebabkan kehilangan protein, vitamin dan mineral. Pembedahan pula meningkatkan keperluan terhadap zink, Vitamin E dan nutrien yang terbabit dalam proses pembaikan sel.
10.Tekanan atau Stress. Tekanan fizikal, emosi dan pencemaran boleh meningkatkan keperluan tubuh terhadap Vitamin B2, B5, B6 dan Vitamin C.
11. Sindrom pra haid. Penyelidikan sains telah membuktikan bahawa 60% wanita yang mengalami masalah sindrom pra haid boleh mendapat manfaat dengan pengambilan suplemen Vitamin B6.
12. Remaja. Proses tumbesaran yang pesat dari segi fizikal, emosi dan biokimia sewaktu usia remaja menyebabkan golongan remaja terutama perempuan memerlukan lebih banyak nutrien berbanding orang dewasa.
13.Wanita Hamil. Kehamilan menyebabkan keperluan nutrien lebih banyak bagi memastikan proses tumbesaran yang sihat bagi ibu dan juga bayi.
14. Pil Perancang. Pil perancang boleh mengurangkan penyerapan asid folik dan meningkatkan keperluan tubuh terhadap Vitamin B6, Vitamin C, zink dan juga riboflavin.
15. Warga Emas. Peningkatan usia sering dikaitkan dengan pengambilan vitamin dan mineral khususnya zat besi dan kalsium yang berkurangan.

PROGRAM KESIHATAN UNTUK ANDA…

Di bawah merupakan antara cadangan pengambilan suplemen SHAKLEE yang disyorkan mengikut kesihatan masing-masing. Untuk keterangan lanjut, sila hubungi saya. Anda juga boleh mendapatkan produk secara terus di stokis-stokis Shaklee berdekatan dengan menggunakan ID saya..ID:1076601..=)

Anti-Aging: Vivix

Anti-Oxidants: CarotoMax, Vitamin C, Vitamin E, Vivix

Athma, Sinus (Resdung), Allergy, Hives (Gegata), Eczema: Alfalfa, B Complex,Vitamin C

Set Menyusu : Vitalea, B Complex, Vitamin C, Alfalfa, ESP, Ostematrix, Omega Guard, Performance Drink

Set Kanak-kanak: Chewable Vitalea, Chewable Vitamin C, Omega Guard, MealShake

Set Ibu Hamil: Vitalea, B Complex, Vitamin C, ESP, Ostematrix, Omega Guard

Set Ibu Berpantang: Vitalea, B Complex, Vitamin C, Zinc, Vitamin E, ESP, Omega Guard

Set Diabetes : Fiber, GLA Complex, B Complex, Vitamin C

Set Gout: Performance Drink, Omega Guard, Alfalfa

Immune Booster: NutriFeron

Kesihatan untuk lelaki : Vitalea, B Complex, Vitamin C, Vitamin E, Ostematrix, Omega Guard, Performance Drink

Penjagaan kulit: B Complex, Vitamin C, Vitamin E, ESP, Ostematrix, Vivix

Set Pelajar (12 tahun ++): Vitalea, B Complex, Vitamin C, Lecithin, Omega Guard

Menguruskan berat badan: Lecithin, Cinch Shake Mix, Cinch energy Tea Mix

Individu tidak suka pil atau tablet: Meal Shake, ESP, Vivix, NutriFeron

BERMINAT UNTUK MENDAPATKAN PRODUK ATAU INFO LANJUT? 

ISI BORANG TEMPAHAN berikut
ATAU
TERUS CONTACT SAYA SEPERTI DI BAWAH =)

 DHIYA HUSSIN (SID:1076601)
Tel/Sms/Whatsapp: 012-557 2559







"ANDA SEDANG MENCARI INCOME TAMBAHAN?TAK  MEMPUNYAI INCOME YANG TETAP? SURI RUMAH SEPENUH MASA? PELAJAR? SELALU BER FB TAPI XDAPAT APA2? NAK TAK SAMBIL BER FB DUIT MASYUK 4-5 ANGKA??? JOM SERTAI KELUARGA PENGEDAR SHAKLEE..PELBAGAI GANJARAN MENARIK MENANTI ANDA!!!"

No comments:

Post a Comment