Saturday 27 September 2014

Bola Jaring latihan terbaik untuk kurus

Bola Jaring latihan terbaik untuk mudah kurus! Cara mudah kurus



Wah..baru balik jogging ke? Excited nak update blog ni..gatal tangan jugekk..bukan apa..tiba2 teringat cerita balik kampung minggu lepas..apakah perasaan anda (especially perempuan) kalau orang tegur anda dah kurus sekarang..wah!! rasa nak terbang di awangan uolsss...nak tau rahsia saya..?

Sebenarnya bulan lepas, saya terlibat dengan kejohanan sukan tahunan jabatan. Maksudnya selama 2 bulan berturut2 lah saya mengikuti training setiap petang. Alhamdulillah memang membantu la rupanya. Almaklumla dah beranak 2 hero ni, nak exercise dengan konsisten tu susah sikit. Memang kena ada push factor. Selain itu, saya juga mengambil supplemen untuk membantu untuk saya mudah kurus. Memandangkan saya masih menyusu hero ke dua yang berumur 2 tahun setengah, Set Kurus Ibu Menyusu adalah yang paling sesuai untuk saya. Bagi anda yang tidak menyusukan, boleh mencuba Set Kurus Langsing ye, inshAllah.

Eh, korang tau tak main bola jaring.?harini nak share sikit posisi, cara permainan dan masa permainan bola jaring ni. Semoga bagi yang newbies dan baru nak berkecimpong tu, sedikit sebanyak dapat memberikan gambaran macamana nak bermain bola jaring ok =)

set kurus shaklee
Posisi asas dalam permainan bola jaring
 Apa maksud posisi-posisi ni ye? 

GS-Goal Shooter
GA-Goal Attack
Kedua-dua posisi ini adalah tunjang kepada permainan bola jaring ni. Kenapa? Sebab mereka yang menggalas posisi ini harus mendapatkan mata untuk permainan ini. GS dan GA yang akan menjaringkan gol untuk pasukan anda. Selalunya, GS dan GA ni dipanggil shooter. Selalunya, shooter ni lebih mudah jika pemainnya adalah tinggi orangnya. Ya la, tinggi tiang gol 3.05 m tinggi dari bahagian atas gelung sehingga ke lantai dan tidak mempunyai papan penghadang! Jadi, latihan memang kena sentiasa dilakukan untuk selalu shoot ye =)

GK-Goal Keeper
GD-Goal Defense
Haa..ini saya selalu panggil orang kuat. Ya la sebab mereka yang berada di posisi ini harus menghalang GS dan GA dari menjaringkan gol. Selalunya, orang yang tinggi dan berbadan besar tapi fit akan dipilih diposisi ini.

WA-Wing Attack
WD-Wing Defense
Posisi pelengkap bagi membantu C semasa balingan pemula permainan. WA dan WD juga akan membantu GA dan C agar bola dapat dihantar ke kawasan 1 dan 5 agar dapat dijaringkan oleh shooter.

C-Centre
Nama pun tengah kan..pemain di posisi C adalah pemula permainan.C akan berada di dalam bulatan didalam padang untuk memulakan balingan bola. C boleh berada disemua kawasan iaitu kawasan 2,3 dan 4 tetapi tidak dikawasan 1 dan 5. Cuba tengok kawasan yang dibolehkan C ni masuk?Boleh kata semua kawasan kan? Jadi, orang yang kurus dan slim selalunya akan dipilih di posisi ini.

Secara rumusanya, posisi pemain dan kawasan mengikut posisi yang dibenarkan adalah seperti di bawah ye:

Kedudukan bola jaring
Nama kedudukan
Singkatan
Lawan
Kawasan dibenarkan
Goal Shooter
GS
Goal Keeper.
Pasukan merah: 1 dan 2
Pasukan biru : 4 dan 5
Goal Attack
GA
Goal Defence
Pasukan merah: 1 dan 2
Pasukan biru : 4 dan 5
Wing Attack
WA
Wing Defence
Pasukan merah:2 dan 3
Pasukan biru : 3 dan 4
Centre
C
Centre
Pasukan merah dan biru : 2, 3 dan 4
Wing Defence
WD
Wing Attack
Pasukan merah: 2, dan 3
Pasukan biru : 3 dan 4
Goal Defence
GD
Goal Attack
Pasukan merah: 1 dan 2
Pasukan biru : 4 dan 5
Goal Keeper
GK
Goal Shooter
Pasukan merah: 1 dan 2
Pasukan biru : 4 dan 5
 
Terdapat beberapa hantaran bola paling basic yang anda harus tahu iaitu strategi hantaran tengah, strategi hantaran tengah, strategi hantaran ke dalam, strategi pertahanan. Kesemua ini merupakan strategi permainan yang harus dibincang agar keserasian dan peraturan permainan yang betul diikuti dan difahami oleh setiap pemain. 

Selalunya, masa yang diperuntukkan bagi satu permainan adalah tidak sama bagi setiap perlawanan. Bagi Kejohan Bola Jaring yang saya terlibat haritu, 7,1,7 iaitu 7 minit bermain, 1 minit berehat dan sambung semula 7 minit bermain. Sangat penat kalau stamina kurang ye. Memandangkan umur tidak seaktif zaman sekolah, saya juga amalkan pengambilan kalsium yang cukup. Hopefully tak la tak sempat main dah injured. = )

Bercakap tentang stamina ni, memang benar la stamina tu harus dibuat secara konsisten. Dan saya merasakan tanpa stamina yang baik dan ditambah dengan strategi yang bagus, tendensi untuk menang adalah tipis. Apapun, practise make perfect!

Nantikan entry saya pada petang ini ye. Bagaimana nak mendapatkan bentuk badan yang menarik. Wow!menarik bukan..hehe.stay tune..nak ke playgroup anak pula..sehingga berjumpa lagi.


Anda inginkan cadangan suplemen yang sesuai untuk kembali bersukan dengan aktif dan free injured? Jom hubungi saya.

Luv,

pengedar sah shakee gombak

PnDhiya Hussin

Shaklee Independent Distributor (ID:1076601)

012-5572559/ suplement4us@gmail.com

"sharing is caring"


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit *

5 comments:

  1. Saya sangat suka main bola jaring. Dari zaman sekolah hingga beranak 2 ni. I love netball! hehe

    ReplyDelete
  2. dah lama tak pernah main netball, last masa zaman kanak-kanak sekolah menegngah dulu kot..hehe
    Diariku Ceritaku

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe saya memang minat betul netball ni, sampai keja sekaran pun main lagi =)

      Delete
  3. bestnyer dapat main netball.. dengan main netball juga cara mudah untuk kurus..

    ReplyDelete